Wednesday 15 August 2012

ANEH TAPI NYATA

RAJA MAKAN


Kalau bercakap soal selera makan, rasanya sukar untuk mencari makhluk yang boleh menandingi Komodo. Mengapa boleh jadi begitu? Karena komodo memiliki selera makan yang luar biasa. Biasanya seekor komodo mampu menyantap 2, 5 Kg makanan dalam semenit, dan cuma akan berhenti kalau sudah kenyang. Bila binatang ini akan kenyang? Sukar untuk ditentukan karena sering terjadi Komodo makan hingga seberat 90% berat badannya dan hanya dalam sekali makan. Ini sama dengan seorang dewasa yang makan 400 Hamburger dalam sekali hadap.




GAJAH BOLEH BERENANG

Gajah ternyata sangat sukakan air dan nampaknya, 3 pengkaji Australia tahu apa sebabnya. "Nenek moyang gajah berasal dari bangsa akuatik," kata Ann Gaeth dan koleganya dari Universitas Melbourne yang meneliti embrio & fetus dari gajah dalam sebuah projek istimewa di Afrika Selatan. Mereka juga turut menemukan fakta bahwa ginjal gajah memiliki kesamaan dengan bangsa ikan dan katak. Fosil mereka juga membuktikan bahwa belalai meraka berfungsi sebagai snorkel, organ yang membantu mereka agar boleh bernafas lama dalam air.




  • ORANG JEPUN
    Orang Jepun kalau ditegur: "Kamu bodoh!", dia tidak akan sakit hati, paling tidak dia akan dijawab: "Ya, memang saya belum mengetahui, tetapi saya akan belajar agar dalam waktu terdekat ini saya tidak bodoh lagi"





Badak air mampu berlari lebih pantas daripada manusia.


Bahan buangan (najis) daripada seekor ayam sepanjang hayatnya boleh membekalkan tenaga elektrik yang cukup untuk menyalakan sebiji lampu mentol berkuasa 100 watt selama lima jam.




Jika anda menjerit selama lapan tahun, tujuh bulan dan enam hari, anda boleh menghasilkan tenaga yang cukup untuk memanaskan secawan kopi.












No comments:

Post a Comment

Wide Eye Onion Kun